Tanker om politik og historie…

Dagens hykler – Bill O’Reilly

Posted in Dagens hykler, Højrefløjen, Medierne, USA by polyb on 26. marts 2010

Under overskriften “Free speech denied?” havde Fox News Channel, og Bill O’Reilly, forleden et indslag om den konservative kommentator og forfatter Ann Coulter. Coulter var til et foredrag på universitetet i Canadas hovedstad Ottawa, af en gruppe “venstreorienterede”, blevet forhindret i at tale.

Denne episode, som jeg i øvrigt ikke har megen sympati med, fik Bill O’Reilly til at reflekterer :

As a former teacher though, I was always encouraged to let my students hear all points of view, so that they would be schooled – part and upon – in what the liberals think and what the conservatives think.

Hvis vi et øjeblik ser bort fra at det, så vidt jeg kan se, ikke var universitetets lærere der protesterede imod Ann Coulters tilstedeværelse, og bare forholder os til det verbalt, eller på anden vis, at forhindre politiske modstandere i at fremføre deres holdninger, så må Bill O’Reilly med denne udtalelse siges at gøre sig enormt godt fortjent til titlen som “dagens hykler”.

O’Reilly er vel nærmest berømt for højlydt at afbryde folk mens de taler, at råbe af folk, at “bede” folk om at holde deres kæft og gang på gang i sit program at få producerne til at slukke mikrofonen hos modstandere han diskuterer med. På mange måder minder han egentlig om en del højrenationale net pseudonymer.

En bruger på Youtube har sammensat en ret morsom video, der giver et godt indblik i mandens hykleri :

Interessante links :
Bill O’Reilly – Wikipedia
Ann Coulter – Wikipedia

8 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Daniel said, on 27. marts 2010 at 16:40

    Hej Polyb

    Jeg vil blot takke dig for en velskrevet,intelligent og yderst interessant blog.

    Den politiske blogosfære er i dag præget af nationalkonservative strømninger, og de relativt få venstreorienterede blogge, der eksisterer, er generelt af lav kvalitet. Derfor er det meget befriende med ny venstrefløjsblogger, der er i stand til at skabe nuancer og komme med ordentlige argumenter for sine påstande.

    Jeg ser frem til mange flere spændende blogindlæg på polyb.wordpress.com😉

  2. polyb said, on 27. marts 2010 at 17:14

    Hej Daniel

    Tusind tak for din ros🙂

    Jeg har også selv undret mig over hvorfor der findes så få venstreorienterede – eller blot ikke-højrenationale – blogs derude. Det virker som et fænomen der i det hele taget går igen overalt på nettet. Man ser det også i kommentar sporerne til avisernes artikler, i debatfora osv. Skulle man dømme udelukkende ud fra deltagelsen i den politiske debat på nettet, kunne man næsten få det indtryk at 75% af befolkningen tilhører dette segment. Det er heldigvis ikke virkeligheden, men hvorfor der er denne overrepræsentation ved jeg ikke præcist?

  3. Jørgen Laursen said, on 27. marts 2010 at 19:43

    På mange måder minder han egentlig om en del højrenationale net pseudonymer…

    … og en del venstreorienterede. Spørg f.eks. Ole Wolf og Carsten Agger, om William Jansen må skrive på deres blogs. Eller Amila Jasarevic, om undertegnede må skrive ovre på hendes.

    Men ellers må jeg give Daniel ret: Indtil videre forekommer dine skriverier mig at være forholdsvis nuancerede og dialogsøgende – især af en venstreorienteret blogger at være.

    Keep up the good work. Skyttegravskrig (gab!) har vi rigeligt af i forvejen.

    Venlig hilsen/Jørgen

    PS! Fandt vej hertil via link ovre hos William. Han er godt nok en skæg fætter ham Trier Engberg, hva’?
    😉

  4. polyb said, on 27. marts 2010 at 21:38

    Hej Jørgen

    Mange tak for din kommentar og ros – jeg skal se om jeg kan leve op til det🙂

    Spørg f.eks. Ole Wolf og Carsten Agger, om William Jansen må skrive på deres blogs. Eller Amila Jasarevic, om undertegnede må skrive ovre på hendes.

    Jeg kender ikke umiddelbart sidstnævnte, men har da læst lidt hos Ole og Carsten, og de forekommer mig bestemt ikke at falde ind under “O’Reilly” kategorien. Generelt vil jeg mene at de begge går meget op i at argumenterer for deres synspunkter og respekterer andre så længe de selv bliver respekteret. Ingen af de to virker dog blege for at give igen når de selv bliver angrebet, men det er en anden boldgade som jeg ser det. Det er selvfølgelig udelukkende subjektivt vurderet ud fra hvad jeg lige har læst. Flere højrenationale pseudonymer jeg er stødt på rundt omkring, virker slet ikke interesseret i debat, men er udelukkende optaget af at svine deres politiske modstandere til. Jeg er selvfølgelig ikke i tvivl om at der findes venstreorienterede der opfører sig på samme måde. Men ja, jeg er helt enig mht. at skyttegravskrigen er belastende i længden🙂

    PS! Fandt vej hertil via link ovre hos William. Han er godt nok en skæg fætter ham Trier Engberg, hva’?

    Hehe, det må man sige (rækker venstre arm i vejret) 🙂

  5. Jørgen Laursen said, on 28. marts 2010 at 00:35

    Ja, sammenligningen holder nok ikke. Det tætteste, vi kommer på en venstreorienteret, dansk blogger-O’Reilly, er vel nærmest Shansen. Hun er også forbandet intolerant, hyklerisk og selvretfærdig.

    Det var nu også mere det med at slukke for mikrofonen hos modstanderne, jeg tænkte på. Der kan Agger være godt med.
    😉

  6. vhs said, on 31. marts 2010 at 10:10

    Jørgen Laursen skrev: Spørg f.eks. Ole Wolf og Carsten Agger, om William Jansen må skrive på deres blogs. Eller Amila Jasarevic, om undertegnede må skrive ovre på hendes.

    Polyb svarede: Jeg kender ikke umiddelbart sidstnævnte

    Så kan jeg hjælpe lidt. Amila skriver på http://amilabosnae.urbanblog.dk/ og hvis du skulle få lyst til at kigge rundt på hendes blog (kan anbefales), så vil du opdage, at Jørgen Laursen har efterladt adskillige kommentarer i adskillige indlæg derovre. (Min personlige vurdering: Typisk i form af one-liners og flames, der ikke forholder sig til indlægget men blot forsøger at provokere de andre kommentatorer… Her må Jørgen L have mig undskyldt hvis mit billede af hans kommentar-virksomhed hos Amila ikke er fyldestgørende, og det er jo heller ikke det, der er det væsentlige. Det relevante her er naturligvis blot den let konstatérbare kendsgerning, at han har lagt adskillige kommentarer på Amilas blog og at de er der endnu. Hvor mange han har fået slettet skal jeg ikke kunne sige, men helt censureret væk er han i hvert fald ikke).

  7. Jørgen Laursen said, on 31. marts 2010 at 11:13

    @ vhs

    Du tænker på “oneliners” som dette og de efterfølgende indlæg? Eller var det måske dette, du havde i tankerne? Eller snarere dette?😉

    Anyway, pointen er, at jeg har været fuldstændigt banned derovre i flere måneder. Og at Polyb – i modsætning til Amila – rent faktisk lader til at være interesseret i en debat, der er sandhedssøgende og har blik for modpartens legitime synspunkter.

    En debat, hvor debattørerne ikke er stivnet i deres fjendebilleder, men er i stand til at flytte sig i erkendelse af, at også politiske modstandere kan have pointer. En debat uden gold moralisme og nedladende arrogance.

    Kort sagt: En anden slags debat end den, Amila er interesseret i.

  8. […] som gør dem til lette ofre for den bølleadfærd personligheder som Sean Hannity eller Bill O’Reilly lægger for […]


Skriv et svar

