Tanker om politik og historie…

Her er ikke farligt!

Posted in Random thoughts by polyb on 24. maj 2010

Bøh!

Brugeren “DaLi” på Uriasposten kommer med følgende personangreb og undskyldning for at trække sig fra en debat :

Nej. Det betyder, at jeg ikke besøger amatørsites fra den formodede politiske “aktivistiske” venstrefløj, da denne har et gennemgående problem med at afholde sig fra persondataregistrering og personfarlig kriminalitet.

Så kan det vist ikke skæres mere ud i pap: Jeg har intet problem med at besøge ET wordpress site, jeg har derimod et problem med DIT wordpress sit.

Lad mig lige slå fast med det samme, at jeg bestemt ikke er hverken personfarlig eller kriminel. Ej heller har jeg noget som helst ønske om at registrere data fra forskellige politiske modstandere. Jeg er, så vidt jeg ved, heller ikke en del af nogen “aktivistisk venstrefløj”, selvom jeg indrømmet ikke rigtigt ved hvad det er for en størrelse.

Det eneste man som blogejer på WordPress.com kan se, når folk poster en kommentar, er deres navn (som de selv vælger), deres email-adresse (som de selv vælger) og deres IP-adresse. Er man bange for at jeg skulle benytte sidstnævnte til et eller andet formål, som jeg seriøst ingen anelse har om hvad skulle være, så kan man benytte en proxy-server som f.eks. “hidemyass.com” når man poster en kommentar – personligt gør jeg da selv det samme et par steder hvor vedkommende blogejer direkte før har vist at han/hun gemmer på IP-adresser.

6 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. qolyehudi said, on 25. maj 2010 at 10:33

    Hej Polyb:o)

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på udtrykket “tyv tror hver mand stjæler”:o)

    Det er egentlig en underlig form for paranoia der til tider udspiller sig her på nettet.. Og en stor tiltro til egen betydning..

    Nåja, nu har du da mit IP-nummer.. Hvis du kommer forbi, så tag øl med, så tilgiver jeg dig næsten hvad som helst:o)

    Mvh

  2. polyb said, on 25. maj 2010 at 12:06

    Hej qolyehudi

    Jeg synes også der er en grad af paranoia omkring det. At nogle folk ønsker at være anonyme forstår jeg udmærket godt, surprise surprise når jeg selv er det. Der er en del mennesker på den yderste højrefløj som jeg ikke umiddelbart ønsker skulle kende til min borgerlige identitet – også selvom jeg dybest set tror jeg selv lider lidt af paranoia i den henseende. Jeg ønsker dog ikke mit billede offentliggjort på forskellige højrenationale blogs, eller at modtage afføring med posten, og hvad man ellers har hørt af historier rundt omkring – eller endnu værre, at blive registreret i et eller andet kartotek. Ej heller gider jeg at alt muligt for debatten irrelevant fra mit personlige liv skal bringes ind i debatter, hvilket jeg mener at en del personer på den fløj flere gange har vist at de ikke er blege for at gøre, når de har et navn at Google på.

    Ligefrem at være bange for at besøge en bestemt side, eller at poste en kommentar, synes jeg til gengæld er lidt overdrevet – om ikke andet fordi man bare kan beskytte sig selv med en proxy-server hvis man også ønsker IP-adressen anonym.

    Som en sjov detalje, så er det lige gået op for mig, at ejeren af Uriasposten åbenbart direkte registrerer folks færden rundt på hans side, og benytter disse data i debatten. Jeg ved ikke, men jeg synes sgu det er lidt ude på et overdrev… og så anklager en aktiv bruger på den side venstrefløjen for at være de slemme, hvilket jeg da ikke er i tvivl om at der også er nogle på den fløj der er – men det er altså ikke mig.

  3. qolyehudi said, on 25. maj 2010 at 13:40

    Jeg må tilstå, at jeg har oplevet fjolser fra begge fløje.. Mere fra venstrefløjen end fra højrefløjen, hvilket nok skyldes mit tilhørsforhold til Israel, som jeg altså ikke gider at benægte, bare for at gøre nogle fjolser glade..

    Men et eller andet sted er det vel ikke folk man bør definere henholdsvis til højre og venstre, men kort og godt folk der tilhører kategorien “fjolser”, som ikke rigtigt har fattet at der ikke falder noget af én, bare fordi man er uenige om et givent emne..

    Men ja, ønsket om anonymitet kan jeg egentlig godt forstå.. Jeg har også selv været det til en hvis grad i længere tid på diverse debatfora, men jeg gider simpelthen bare ikke være styret af frygt.. Og jeg har en fornemmelse af, at jeg nok ikke kommer til at kunne være helt anonym i al fremtid.. Så jeg sidder et eller andet sted bare og venter på at finde mig selv enten på en højreblog eller en venstreblog:o).. Hvad bliver det; den emperialistiske kapitalistiske zionist eller den multikulti-elskende marxistiske jødekommunist..

    Bortset fra det, så plejer det da at være til at spotte, hvordan blogskriverne er.. Du forekommer ikke til at være blandt folk, som man kunne mistænke for at have en absolut indgangsvinkel til tingene..

    Mvh

  4. MikkelA said, on 25. maj 2010 at 14:11

    Jeg var i en længere periode hængt ud på “Fælleslisten mod Indvandringens” sorte liste, der i sin tid vakte en del mediedebat. Der var jeg opført som både fanatisk antiracist, zionist og whatnot med billede og alting, men bortset fra et par vrede (ok, _meget_ vrede…) mails fra diverse Holocaust-benægtere og antisemitter, skete der ikke en dyt. Siden skrev jeg i en årrække en blog, der ifølge mange på venstrefløjens var både dybt reaktionær og nykonservativ – heller ikke her oplevede jeg voldsomme trusler, selvom folk altid har haft meget let mulighed for at finde mit fulde navn.

    Det er selvfølgelig rent anekdotalt, men min oplevelse er at ‘risikoen’ ved at stå frem under eget navn, er ret begrænset.

    Men at en Kim Møller, i lyset af den mildest talt ekstremt perfide kampagne som bl.a. SHansen m.v. har kørt mod hans person, logger IP’er forstår jeg nu godt.
    Det gjorde jeg i øvrigt også selv i sin tid som blogejer – dog primært for at holde styr på debattører, som godt kunne lide at puste sig op og skrive under flere nicknames, hvilket skete fra tid til anden.

  5. polyb said, on 25. maj 2010 at 17:34

    @MikkelA
    Tak for historien – interessant.

    Det er selvfølgelig rent anekdotalt, men min oplevelse er at ‘risikoen’ ved at stå frem under eget navn, er ret begrænset.

    Det er jeg et eller andet sted også ret sikker på at du generelt har ret i, og det er da også noget jeg har gået og overvejet – og til stadighed overvejer. Indtil videre er jeg dog “better safe than sorry”, men det kan være det ændrer sig🙂

  6. MikkelA said, on 27. maj 2010 at 10:42

    Mit indlæg var dog ikke tænkt som en opfordring til at stå frem under eget navn. Masser af folk – specielt de, der har været med siden interwebbet var lille – skriver under nicks/handles, og så længe folk konsistent anvender samme så man undgår identitetsforvirring, og kan holde folk op på hvad de tidligere har skrevet, syns jeg ikke der er noget problematisk herved. Om man kender nogens adresse, gør ret beset ikke folks argumenter hverken værre eller bedre.


Skriv et svar

