Tanker om politik og historie…

Personlig tilsvining på nettet

Posted in Random thoughts by polyb on 7. juni 2010

…and who gives a shit?

En, synes jeg, lidt interessant diskussion opstået i kommentarsporet på Uriasposten, som fortjener sin egen tråd :

Polyb
Hvad er det helt præcist der får folk til at tro at de har nogen som helst forudsætning for at analyserer din person og dit liv på den måde. Jeg forstår det virkelig ikke – for ikke at tale om at det ikke virker på nogen måde. Jeg bekymrer mig om hvad venner, kæreste og familie mener om min person, hvad anonyme mennesker på nettet kan slynge ud derimod…

Lotte (http://eksistens.wordpress.com)
Det er sjovt, sådan har jeg der slet ikke. Måske fordi jeg ikke er vant til at blive svinet til på nettet. Men når jeg får kritik, så laver jeg en sproglig analyse af kritikken funderet i alt hvad jeg kan trække på af etik og formel logik, og så tager jeg kritikken ad notam, såfremt der er substans i den. Nogle gange indrager jeg også mine omgivelser med henblik på altid at skærpe min sans for redelig og substantiel debat. Hvis der var tale om et mønster, ting jeg fik af vide igen og igen, så håber jeg, at jeg ville være stor nok til at tage konsekvensen og 1. enten ændre min stil væsentligt eller 2. forsvinde fra den platform, hvor samme kritik blev rejst igen og igen. Er der tale om helt anonyme debattører, så er jeg ekstra grundig fordi, jeg i den forbindelse kun har ‘ordet’ at læne mig op af.

Det hele sker i bevidsthed om, at der hersker helt andre regler på nettet end der gør i det virkelige liv. En af dem er, at det skrevne ord har færre konnotationsmuligheder end det talte herunder gestikulerede, og man netop på den baggrund ikke kan bruge samme sproglige markører for, hvornår man er vellidt endsige hørt – i forstanden forstået helt ind til benet – i en debat.

Jeg kan godt følge Lottes ræsonnement et stykke af vejen. Problemet er nok, at jeg sjældent kan se nogen substans i de tilsvininger visse personer på nettet ynder at komme med.

Hvis mine venner, min familie og kæreste, mine kollegaer og mennesker jeg generelt møder i “den virkelige verden” stort set allesammen lader til at synes at jeg er en flink fyr, der er værd at være sammen med. Hvis jeg generelt modtager god respons på min deltagelse i undervisningen på Universitetet og på mine eksamensopgaver, hvorfor skulle det så bekymre mig hvad nogle mennesker på nettet, som selvfølgelig allesammen er politisk uenige med mig, mener at kunne analyserer sig frem til omkring min personlighed og mine faglige kompetencer?

Læg dertil oveni, at det oftest (hvis ikke nærmest altid) drejer sig om mennesker, der drager de samme konklusioner omkring stort set samtlige deres politiske modstandere, som de gør om mig. “Drengen der råbte ulv” falder umiddelbart en ind. Disse mennesker har frataget sig selv enhver troværdighed når det kommer til at bedømme min person og min faglighed.

Var jeg derimod den den eneste venstreorienterede der blev tilsvinet af disse mennesker, samtidig med at jeg aldrig havde interessante og frugtbare diskussioner med andre politiske modstandere, der respekterede mig og holdt sig til bolden, så ville jeg da selvfølgelig begynde at fundere over min egen adfærd. Det er bare ikke tilfældet.

Når personer sviner mig selv, eller andre, til på nettet, så irriterer det mig altså udelukkende fordi det er ødelæggene for debatten.

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Polyb – som ikke er min fætter! – har ligeledes blogget om visse debattørers manglende sans for egne begrænsende evner. […]


Skriv et svar

